„Musi coś przecież istnieć. Jakaś granica, za którą nie wolno przejść…” („Granica” Zofii Nałkowskiej, TUTAJ). 16 maja przypadnie Święto Straży Granicznej. Może przypomnimy sobie niektóre funkcje motywu "granicy" w literaturze?
Znaczenie dosłowne: "granica" między państwami, miastami, posiadłościami, zabudowaniami, także - wewnątrz budynków, np. „Chłopcy z Placu” Broni Ferenca Molnara, „Granica” Zofii Nałkowskiej.
Metaforyczne znaczenie niektórych elementów budynku, np. bram, drzwi, okien, progów, ścian, wrót i elementów przestrzeni, np. "mur z wód" w czasie przejścia Izraelitów przez Morze Czerwone (Wj 13-15), „Granica” Nałkowskiej, „Sklepy cynamonowe” Brunona Schulza (TUTAJ), „Wieża” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Zielona mila” Stephena Kinga. Również - druty obozów i łagrów, np. „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego (TUTAJ), „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego (TUTAJ), „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall (TUTAJ). Także - rola tych motywów w gatunkach science fiction i fantasy.
Sznury, smycze, liny, cumy, burty, np. burta "Patny" w „Lordzie Jimie” Josepha Conrada, pies (Fitek) na łańcuchu w „Granicy”.
Podziały między grupami i warstwami społecznymi, np. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego (miasto a wieś) – TUTAJ i TUTAJ oraz wewnątrz jednej, ale zróżnicowanej grupy, np.” Chłopi” Władysława Stanisława Reymonta (bogaci gospodarze, średniacy, biedota, TUTAJ).
Sytuacje przełomowe w życiu, stanowiące impuls do przemiany, np. „Dziady” (Gustaw - Konrad) – TUTAJ i TUTAJ, „Pan Tadeusz” (Jacek Soplica - ks. Robak) Adama Mickiewicza (TUTAJ), „Potop” (Kmicic - Babinicz) Henryka Sienkiewicza, „Quo vadis” (przemiana Marka Winicjusza i Chilona Chilonidesa, TUTAJ).
Granica czasu, także życia i śmierci, np. „Filozofowie”, „Ziemia ognista” Adama Zagajewskiego, „Trzy słowa najdziwniejsze” Wisławy Szymborskiej, utwory ukazujące śmierć jednostki (np. „Treny” Jana Kochanowskiego - TUTAJ) lub zbiorowości (np. literatura obozowa).
Granica jawy i snu, np. „Liryka śpiącego” Mirona Białoszewskiego, poezja Bolesława Leśmiana. Także – oniryzm „Wesela”. Podobnie: granica dnia i nocy, np. „Pomiędzy świtem a nocy zniknięciem” Cypriana Kamila Norwida.
Granice poznania, doświadczenia, rozumienia świata, obecne w różnorodnych utworach, np. w „Biblii” (żona Lota, Rdz 19, 15-26), mitologii greckiej (Ikar, Orfeusz i Eurydyka), „Granicy”, „Solaris” Stanisława Lema (TUTAJ), poezji Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta, Szymborskiej, także w literaturze obozowej (opowiadania Borowskiego).
Granice samopoznania, np. „Autoportret odczuwany” Białoszewskiego.
Granica między dzieciństwem a dorosłością, niedojrzałością a dojrzałością - "przeżycie pokoleniowe", np. poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Tadeusza Gajcego. W formie groteskowej – „Tango” Sławomira Mrożka i „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza (TUTAJ). Także - ważna próba życiowa, np. „Smuga cienia” Conrada (TUTAJ), „Chłopcy z Placu Broni”.
Granice porozumienia między ludźmi, przynależności i samotności, wyobcowania, np. „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (TUTAJ), „Mały Książę” Antoine'a de Saint-Exupéy'ego.
Granice wytrzymałości, cierpienia, np. literatura wojenna, obozowa i łagrowa.
Granice "światów" i "zaświatów", czasoprzestrzeni, np. „Biblia” (niebo i piekło, przypowieść o bogaczu i Łazarzu, Łk 16,19-31), „Boska Komedia” Dantego, poezja Leśmiana (np. „Zmierzch majowy”, „Wspomnienie”, „Łąka”), „Sklepy cynamonowe”. Także literatura science fiction i fantasy, np. „Dom na granicy światów” Williama Hope’a Hodgsona (TUTAJ), „Limes inferior” Janusza Zajdla (TUTAJ), "kolejowe" horrory Stefana Grabińskiego (TUTAJ).
Granice "moralne", granice zgody na zło, np. „Zbrodnia i kara”, „Dżuma” Alberta Camusa (TUTAJ), „Granica”, „Który skrzywdziłeś” Miłosza, „Przesłanie Pana Cogito” Herberta, poezja Stanisława Barańczaka.
Granice kulturowe, "egzotyka", np. reportaże Ryszarda Kapuścińskiego, Arkadego Fiedlera.
Zasięg wydarzeń, np. granice rozprzestrzeniania się choroby w „Dżumie”.
„Granice” związane z teorią literatury. Gatunki pograniczne, formy poligatunkowe, literatura faktu, np. ballada, powieść poetycka, esej, reportaż (TUTAJ i TUTAJ). Granice kreacji, autokreacji, szczerości, np. dziennik jako forma gatunkowa. Granice tekstu i "hipertekstu", alternatywne odczytania utworu, np. „Ogród o rozwidlających się ścieżkach” Jorge Luisa Borgesa.
Granice w nauce: matematyce (limes), geografii (strefy czasowe itp.) oraz w innych dziedzinach.
piątek, 12 maja 2023
„Musi istnieć jakaś granica, za którą nie wolno przejść…”?
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz